فروشگاه

  • ۰
  • ۰

قهوه فرانسه

در این مقاله به معرفی قهوه فرانسه و ویژگی های آن خواهیم پرداخت. امید است مطالب مفیدی را درباره قهوه فرانسه که طرفداران زیادی هم دارد کسب نمایید.همچنین میتوانید از اینجا قهوه مورد علاقه خور را تهیه و درب منزل تحویل بگیرید.

در این مطلب یاد میگیریم :

  • معرفی قهوه فرانسه
  • ویژگی های قهوه فرانسه
  • آدابی برای نوشیدن قهوه فرانسه
  • تشخیص قهوه فرانسه مرغوب
  • تفاوت قهوه فرانسه با قهوه های ترک و اسپرسو

 قهوه فرانسه

قهوه فرانسه یکی از معروف ترین انواع قهوه در جهان است. در این مقاله به معرفی این نوع محبوب از قهوه و  نحوه ی تهیه ی آن می پردازیم. همچنین به تفاوت های قهوه فرانسه با سایر قهوه ها اشاره خواهد شد.کشت و تولید قهوه فرانسه بر خلاف آن چه از نام این قهوه تصور می شود، اصلا ربطی به کشور فرانسه ندارد. دانه ی قهوه فرانسه در کشور برزیل کشت می شود اما دلیل نام گذاری این قهوه به نام فرانسه، فرانسوی بودن نخستین فردی است که آن را ابداع کرده است.

قهوه ی فرانسه اولین بار توسط یک مرد اهل کشور فرانسه به نام ژان باتیست دو بلوا تهیه شد و به دلیل طعم خوبی که داشت رواج پیدا کرد. بسیاری از افرادی که اهل نوشیدن قهوه هستند، قهوه فرانسه را به سایر انواع قهوه ترجیح می دهند.

قهوه فرانسه چه ویژگی هایی دارد؟

دانه ی قهوه فرانسه نیز از همان دانه هایی است که برای سایر قهوه ها از جمله اسپرسو یا ترک استفاده می شود. آنچه تبدیل به ویژگی منحصر به فرد این قهوه می شود، در روند آماده سازی قهوه اتفاق می افتد. در این جا بیشتر در این باره برای علاقه مندان توضیح خواهیم داد و ویژگی های خاص کافی فرانسه را برای خوانندگان گرامی تبیین خواهیم کرد.

قهوه فرانسه پرس شده در فرنچ پرس

اولین اتفاقی که در پروسه ی آماده سازی و متفاوت نمودن قهوه فرانسه رخ می دهد، میزان برشته شدن دانه های آن است.

درجه ی رست (برشتگی) دانه ی قهوه فرانسه تا حدود 60 الی 70 درجه است. یعنی این دانه قهوه حرارت داده می شود تا به میزان 60 الی 70 درجه برشته شود. این میزان از برشتگی حدی ملایم و متوسط است.

مرحله ی بعدی که در تهیه ی این قهوه ، سبب متفاوت شدن آن می شود، میزان آسیاب شدن دانه ی برشته شده است. دانه ی قهوه برای تهیه ی قهوه فرانسه باید درشت باشد. بنابراین درجه ی آسیاب باید تا حد امکان روی کمترین درجه قرار بگیرد و مدت زمان آسیاب تنها باید چند ثانیه باشد.

این قهوه نسبت به سایر قهوه ها میزان چربی بیشتری دارد و برای چند ساعت قابل گرم نگه داشتن است. قهوه فرانسه از انواع قهوه ی دم کردنی است و می توان آن را با دستگاه های قهوه ساز خانگی یا صنعتی آماده کرد.

 

آدابی برای نوشیدن قهوه فرانسه

قهوه فرانسه طعم ملایمی دارد و به همین دلیل می توان آن را در حجم زیاد مثلا در یک لیوان سرو کرد. در کنار این قهوه معمولا از شیر استفاده می شود. شیر را می توان به صورت سرد یا گرم بنا بر سلیقه در ظرف مخصوص در کنار قهوه قرار داد تا هر کس به میزانی که تمایل دارد، از آن در قهوه اش بریزد.

البته در کافی شاپ ها نحوه ی سرو می تواند متفاوت باشد. برخی شیر را با قهوه مخلوط می کنند و برخی آن را در ظرفی جداگانه در کنار فنجان قهوه مشتری قرار می دهند.

تشخیص قهوه فرانسه ی مرغوب

فرنچ پرس ظرف مخصوص دم آوری قهوه فرانسه

 

اولین مرحله برای تشخیص مرغوبیت هر نوع قهوه ای اعم از قهوه فرانسه بررسی مرغوبیت دانه ی آن است. اگر دان قهوه را خودتان تهیه کرده اید و قصد آسیاب کردنش را دارید، ابتدا مرغوبیت آن را با آب تست کنید.

نحوه ی انجام این تست به این شرح است: مقداری آب بر روی دانه ی قهوه بریزید، اگر قطرات آب بر روی سطح دانه ها باقی ماند، قهوه مرغوب است اما اگر آب به درون دانه نفوذ کرد و جذب قهوه شد، یا در برخی موارد دیگر اگر قهوه ته نشین شد، این قهوه از نوع اصیلی نیست.

سایر موارد برای مرغوب بودن قهوه به نحوه ی تهیه ی قهوه، مراحل برشته سازی و آسیاب کردن و سپس دم کردن آن مربوط می شود. ابزار تهیه ی قهوه نیز نقش بسیار مهمی در داشتن قهوه فرانسه ی مرغوب دارد.

همچنین لازم است برای تهیه ی قهوه از آب با کیفیتی استفاده شود. آب هایی که دارای رسوبات و املاح زیاد هستند برای تهیه ی قهوه فرانسه با طعم خوب مناسب نخواهند بود. نکته ی مهم دیگری که لازم است در این باره یاد آور شویم این است که آب پر رسوبات و پر املاح می تواند به سرعت سبب تجمع رسوبات و املاح در قطعات دستگاه قهوه ساز شود و عمر مفید آن را به شدت کاهش دهد.

تفاوت قهوه فرانسه با قهوه های ترک و اسپرسو

ویژگی های قهوه فرانسه را به طور کامل شرح دادیم. کسانی که قهوه های دیگر را می شناسند و با طرز تهیه ی آن ها آشنایی دارند، تفاوت فرانسه را با قهوه های دیگر خصوصا معروف ترین آن ها یعنی قهوه ی اسپرسو و قهوه ی ترک را تشخیص خواهند داد. اما برای کسانی که با سایر مدل های قهوه نیز آشنایی چندانی ندارند، این تفاوت ها توضیح داده خواهد شد.

گفتیم که دانه ی قهوه برای تهیه و آماده سازی قهوه ی فرانسه تا 60 الی 70 درجه رست یا برشته می شود. این در حالی است که میزان برشته شدن قهوه برای تهیه ی قهوه ی ترک کمتر از این مقدار است. به همین دلیل رنگ قهوه فرانسه به نسبت قهوه ترک رنگی تیره تر است.

اما در مورد اسپرسو باید گفت که این قهوه نسبت به قهوه فرانسه و قهوه ترک درجه ی رست بیشتری دارد و معمولا به رنگ تیره یا متوسط مایل به تیره در می آید. بنابراین قهوه فرانسه روشن تر از اسپرسو می باشد.

 

قهوه فرانسه هانی استار

نکته ی مهم دیگر در خصوص تفاوت این قهوه با سایر قهوه ها، در میزان آسیاب شدن دان قهوه است. کسانی که قهوه های ترک و اسپرسو را مصرف کرده اند، می دانند که قهوه ی ترک می بایست تا بالاترین حد ممکن آسیاب شود و به صورت پودر بسیار نرم (حالتی شبیه به گرد) درآید؛ در حالی که قهوه ی اسپرسو به میزانی کمتر از قهوه ی ترک آسیاب می شود و درشت تر دیده می شود.

قهوه فرانسه در مقایسه با این دو نوع قهوه، کمترین میزان آسیاب را لازم دارد و ذراتش درشت تر از هر دوی آن هاست. همه ی این موارد در طعم قهوه فرانسه تأثیر گذار است و آن را از دیگر قهوه ها متمایز می سازد.

قهوه فرانسه در دستگاه فرنچ پرس (قهوه ساز خانگی) یا قهوه ساز های صنعتی بزرگ قابل تهیه است. این نوع قهوه از نوع دم کردنی است و از این رو می توان گفت با قهوه اسپرسو در نحوه ی تهیه نیز تفاوت دارد؛ زیرا قهوه اسپرسو در موکوپات و با فشار مخصوصی در دستگاه به دست می آید اما قهوه فرانسه نیازی به این فشار ندارد.

 

تفاوت مهم دیگر قهوه فرانسه با قهوه اسپرسو در نحوه ی سرو است. چنان که گفتیم سرو این قهوه می تواند در حجم زیاد مثلا به اندازه ی یک لیوان باشد در حالی که قهوه اسپرسو به دلیل غلظت بسیار و درصد بالای کافئین در فنجان های بسیار کوچک سرو می گردد.شما می توانید با مراجعه به سایت هانی استار برای خرید قهوه فرانسه اقدام بفرمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی