فروشگاه

  • ۰
  • ۰

مقاوم سازی سوله

مقاوم‌سازی ساختمانها و زلزله

در این مطلب راجع به کلیات مقاومت اسکلت ها و مقاوم سازی سوله صحبت خواهیم کرد. زلزله بم موجبات تأثر و تأسف عمومی را نسبت به فجایعی که برای مردم منطقه پیش آمده، فراهم آورد. 

مقاوم سازی و نکات اصلی آن

به هرحال مسأله مقاوم‌سازی در هر دو زمینه یاد شده (چه ساختمان‌های قدیم و بافت فرسوده و چه ساختمان‌های نوساز) مطرح می‌باشد. در مورد نوسازی ساختمان‌ها نیاز به ضوابط منسجم‌تری برای کنترل دقیق طراحی، ساخت براساس نقشه‌های اجرائی، جوشکاری صحیح و بتن‌ریزی قابل اعتماد وجود دارد مخصوصاً حتی پس از محاسبات و طراحی مناسب، ضعف جوشکاری در ساختمان‌های فلزی و کم بودن مقاومت بتن در سقف و پی ساختمان‌های فلزی و در کل ساختمان‌های بتنی، معضل بزرگی می‌باشد و هیچ نوع کنترلی بر آنها وجود ندارد.

مقاوم‌سازی در ساختمان‌های بسیار قدیمی که غالبا متشکل از دیوار باربر و بعضاً به همراه یک نیمه اسکلت فلزی می باشد به دلیل هزینه‌های بالا و مشکلات اجرائی اگر محال نباشد می توان گفت غریب به غیرممکن  است. در مورد ساختمان‌های نیمه قدیمی و بعضاً جدیدتر، که به صورت اسکلت بتنی اجرا شده، به علت پوشش میلگرد در داخل بتن و عدم دسترسی آسان به آن و عدم وجود مصالحی که به راحتی به بتن اتصال یابد، تشخیص موارد ضعف و همچنین مقاوم‌سازی آن بسیار مشکل بوده و اجرای ورق و پروفیل فلزی جوشکاری شده روی اسکلت بتنی به صورت وصله و پینه راهگشا نخواهد بود، هرچند در کیفیت بتن مورد استفاده نیز باید جداً شک نمود.

 

نکات کلی در باب مقاوم سازی سوله

اگر بخواهیم مقاوم سازی سوله را تعریف کنیم می توان گفت که این سازه با سقف شیب دار است که می بایست با استفاده از محاسبات فنی طراحی و ساخته بشود و توجه کنید که حتی اگر کیفیت جوشکاری، استفاده از پیچ ها و زنگ زدگی به درستی انجام نشده باشد بنابراین حتی بهترین محاسبات نیز نمی توانند کارایی و قدرت مورد نظر خود را تایید کنند زیرا سایبان یک ساختمان فولادی پیش ساخته است که عمدتا در تعمیرگاه ها، کارخانه ها و سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و این سازه فلزی استحکام لازم را می بخشد.

 

مقاوم سازی سوله در هر دو ساختمان خراب و تازه احداث شده مهم است برای نوسازی ساختمان ها باید موارد مهمی از قبیل کنترل دقیق طراحی ساخت و سازها براساس نقشه ها جوشکاری دقیق و بتن ریزی مناسب در نظر گرفته شود چون پس از محاسبات و طراحی ضعف جوشکاری در ساختمان های فلزی مانند سقف سوله، مقاومت کم بتن در پایه و سقف ساختمان ها ممکن است و در این صورت فلز و بتن می توانند مشکلات بسیار زیادی ایجاد کنند بنابراین ساختمان های بتنی به دلیل شن و ماسه های خیس نشده، درجه ساختاری پایین، بتن گشاد و دانه بندی نادرست در هنگام وقوع زلزله باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری می شوند.

 

  • ۹۹/۰۵/۲۹
  • ستاره اشرف پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی