فروشگاه

  • ۰
  • ۰

انواع عسل

انواع عسل درست مانند خواص دارویی و درمانی آن بسیار متنوع بوده و بر اساس فاکتورهای مختلف می توان آنها را در گروه های متفاوتی قرار داد. عسل ماده ای غذایی و درمانی سرشار از انرژی می باشد که از فروکتوز، گلوکز، آب، مالتوز، ساکاروز و مواد معدنی و املاح تشکیل شده است. این ماده غذایی و درمانی پرانرژی که به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی عمل می کند، در فرآیند جمع آوری شهد گل ها توسط زنبورهای عسل و قرار گرفتن آنها در روزنه های مومی در کندو، در نهایت عسل تهیه میشود.

 عسل بهار؛ ارائه دهنده انواع عسل طبیعی با بالاترین کیفیت، در ادامه به معرفی انواع عسل و خواص درمانی هر یک خواهد پرداخت.

شهد گل

با توجه به اینکه کندوهای زنبور عسل در کجا قرار میگیرند و زنبورها به چه نوع گل هایی دسترسی دارند، عسل تولید شده از آنها متفاوت میشود. به عنوان مثال، ممکن است کندوی زنبور عسل در مزرعه آفتابگردان قرار داده شود و زنبورها تنها از شهد همین گل ها استفاده می کنند که به عسل آنها، عسل تک گل گفته میشود. در مقابل، اگر کندوها در باغ درختان میوه با تنوع بالا قرار داده شوند، عسل چند گل تولید میشود.

از دیگر فاکتورهایی که در تقسیم بندی انواع عسل موثر هستند، رنگ عسل می باشد که ممکن است به صورت بی رنگ، زرد و قرمز رنگ تولید شوند. دلیل تفاوت رنگ در عسل ها نوع شهدی می باشد که زنبور از آن استفاده کرده است. اینکه عسل در کوه تولید شده باشد یا در شهر خاصی از کشورمان یا نحوه استخراج آنها که می تواند با تکه های موم باشد یا کریستالیزه و مایع، همگی از دیگر عواملی هستند که بر ویژگی ها و طعم و عطر انواع عسل موثرند.

انواع عسل گیاهی

همان طور که اشاره شد، نوع شهد گلی که در تولید عسل استفاده میشود، بر طعم و عطر و خواص درمانی و دارویی آن اثرگذار است. برای درک بهتر این مسئله به چند نوع عسل که رایج می باشند اشاره می کنیم و خواص آنها را شرح خواهید داد.

عسل آویشن

عسل آویشن یکی از بهترین انواع عسل می باشد که از جمع آوری شهد گل های آویشن در کوه تولید میشود. این نوع عسل نه تنها دارای طعم بسیار خوبی می باشد، بلکه یکی از بهترین درمان ها برای بهبود مشکلات اعصاب به شمار می رود. از دیگر خواصل این عسل می توان به بهبود تنگی نفس، سرفه، گلودرد و دردهای مفصلی و صرع و دردهای عادت ماهیانه اشاره نمود. عسل آویشن بخاطر نوع شهد به کار رفته در آن قرمز می باشد.

عسل اکالیپتوس

عسل اکالیپتوس یکی از بهترین انواع عسل با خواص درمانی و پزشکی بالا می باشد که برخلاف سایر عسل ها طعم خوبی ندارد. بهترین نوع عسل اکالیپتوش از فسا و جهرم بدست می آید که مزارع اکالیپتوس بسیار زیادی در آنجا موجود است. عسل اکالیپتوس را می توان برای بهبود بیماری هایی از قبیل آنفولانزا، تنگی نفس، سل و رفع اختلالات سیستم گوارشی و عفونت های ادراری استفاده نمود.

عسل ترنجبین

عسل ترنجبین اگر به صورت طبیعی و بدون تقلب تهیه شده باشد، یکی از بهترین درمان ها برای بیماری هایی از قبیل درد معده و روده و کبد چرب به شمار می رود. علاوه براین، برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می تواند به صورت موثری عمل کند.

عسل چهل گیاه

همان طور که ابتدای متن اشاره شد، عسل ها را می توان بر اساس نوع و تعداد گل هایی که از شهد آنها استفاده شده است تقسیم بندی نمود. در مناطقی که تنوع در گل ها زیاد می باشد، نوعی عسل بدست می آید که به عسل چهل گیاه یا چند گیاه شهرت دارد. تنوع در شهد آن عسل ها بر خواصل درمانی آن نیز اثر زیادی داشته و می توان از نوع چهل گیاه برای درمان تب، رفع یبوست و مشکلات دستگاه گوارشی، دفع سنگ کلیه و مثانه و تصفیه خون استفاده نمود.

عسل گون

گون یکی از گیاهان دارویی می باشد که خواص درمانی بسیار زیادی دارد. استفاده از شهد گل های این گیاه برای تولید عسل، شرایطی را فراهم می کند تا عسلی بوجود آید که منبع انرژی و خواص درمانی باشد. از جمله خواص عسل گون می توان به بهبود دهنده درد معده، کلیه، مثانه اشاره نمود. علاوه براین، در درمان و کاهش درد حلق و حنجره و قفسه سینه نیز بسیار موثر عمل می کند.

عسل یونجه

در گروه بندی انواع عسل بر اساس رنگ اشاره شد که برخی از عسل ها شفاف و بدون رنگ می باشند. این گروه از عسل ها از اقاقیا و یونجه بدست می آیند. علاوه بر بی رنگ بودن، لازم است بدانید که عسل یونجه شکرک میزند و به مایعی شبیه به شیر تبدیل خواهد شد. عسل یونجه می تواند انتخاب مناسبی برای رفع کم خونی و برطرف کننده مشکلات عادات ماهیانه بانوان به شمار رود. علاوه براین، به شدت برای تقویت مغز و اعصاب موثر عمل می کند.

انواع عسل-بهار هانی

از دیگر انواع عسل بر اساس نوع گل آنها می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • عسل مرکبات
  • عسل زعفران
  • عسل زرشک
  • عسل زنیای
  • عسل زول
  • عسل عناب
  • عسل کنار
  • عسل کوهستان

 

  • ۹۹/۰۴/۰۳
  • ستاره اشرف پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی